Skjutspel är en otroligt populär spelgenre som utgör cirka 20 procent av dataspelsmarknaden. Det finns huvudsakligen två typer av skjutspel och dessa är förstapersonsskjutare (First-person shooter) och tredjepersonsskjutare (third-person shooter). I förstapersonsskjutare ser du spelet genom karaktärens ögon och skjuter fiender i en tredimensionell värld.
Populära skjutspel som spelas av miljontals människor världen över är:
- Battlefield 4 (2013)
- Call of Duty: Modern Warfare (2019)
- Counter-Strike: Global Offensive (2012)
- Doom (2016)
- Team Fortress 2 (2007)
Skjutspelens föregångare
De första skjutspelen utvecklades redan på 1970- och 1980-talen. På 1970-talet utvecklade Massachusetts Institute of Technology (MIT) tillsammans med University of Illinois spelen Maze War och Spacism. Även om dessa skjutspel inte såldes var det ändå en viktig milstolpe. Den första kommersiella framgången för skjutspel som såldes till många människor var Battlezone (1980).
De tidiga skjutspelen tillät i allmänhet en ganska begränsad rörlighet för spelaren, vanligtvis inte mer än att förflytta vapnet längs skärmens kanter. I takt med att datorerna blev kraftfullare möjliggjorde det utvecklingen av mer avancerade skjutspel. Wolfenstein 3D (1992) från amerikanska id Software var ett av de banbrytande skjutspelen som satte standarden för kommande skjutspel. Sedan utvecklade samma företag Doom (1993) och blev det första skjutspelet med stöd för flera spelare.
Några andra populära skjutspel som släpptes på 1990-talet var Duke Nukem 3D (1996), Quake (1996) Half-Life (1998) samt Unreal Tournament (1999). Alla dessa skjutspel har i själva verket tillsammans drivit utvecklingen datormarknaden. Spelare är nämligen en av de grupper som mest av alla uppgraderar eller byter ut sina datorer för att spela de senaste skjutspelen.